Onze Cliëntenraad aan het woord
Dúbash:
“Met dit verhaal wil ik laten zien dat je er niet alleen voor staat”
Gemoedelijk zitten ze naast elkaar: jack russel Henkie en kat Mickey. Samen genieten ze van de zon op het knusse bankje in de achtertuin van Dúbash. Er verschijnt een grote glimlach wanneer hij dit tafereel vanuit de woonkamer bekijkt. "Het glas is weer halfvol", knikt hij tevreden. "Sterker nog: driekwart vol!"
Dat je af en toe een duwtje in de rug nodig hebt om te genieten van dit soort kleine momentjes, weet Dúbash als geen ander. Angstgevoelens en een depressie zorgen er in 2018 voor dat hij aanklopt bij Synaeda. "Ik merkte dat ik steeds meer vastliep in het leven", legt hij uit. "Door mijn angsten werd ik gestrest en dwangmatig. Bovendien begon ik mensen te mijden. Mijn netwerk werd akelig klein. Ook lichamelijk merkte ik de gevolgen van mijn stress en angst. Dat was voor mij het moment om hulp in te schakelen."
Kletsen met een filterzakje
Samen met psycholoog Peter van Synaeda bespreekt Dúbash zijn behandeling en beide heren vinden één op één gesprekken de beste aanpak. "Tijdens die momenten bespraken we waar ik in het dagelijks leven tegenaan liep", vertelt Dúbash. "Deze gesprekken werkten voor mij als een filter. Mijn hoofd was de trechter waar alles tegelijkertijd binnenkwam, waardoor ik helemaal overliep. De gesprekken met Peter zorgden voor rust in mijn lijf en leven. Peter was als het ware mijn filterzakje", knipoogt hij.
Nog tijdens z'n behandeling vraagt Peter of Dúbash wellicht interesse heeft in een plekje in de Cliëntenraad van Synaeda. Een verrassing, geeft hij toe. "In plaats van de twijfel en angst weer de overhand te laten nemen, heb ik gevraagd om een gesprek met Bob en Vera, de bestuurders van Synaeda. Tijdens dit gesprek merkte ik hun betrokkenheid. Dat gaf voor mij de doorslag om 'ja' te zeggen. Dit besluit voelde als een enorme stap vooruit."
"Mijn eerste, kleine stap is een megasprong geworden"
Taboes doorbreken
Sinds 2021 volgt Dúbash regelmatig informatiebijeenkomsten, bezoekt hij diverse locaties en schuift aan tafel bij de directie en de Raad van Toezicht. "In september ben ik samen met de anderen in de Cliëntenraad gestart. We zijn alle drie nieuw", legt Dúbash uit. "Samen hebben we inhoud gegeven aan wat we als Cliëntenraad willen zijn. Onze missie is om als raad zo toegankelijk en laagdrempelig mogelijk te zijn voor iedereen die vragen, ideeën of klachten heeft. Daarnaast denken we mee over besluiten die de directie neemt. Van het sluiten van een vestiging tot de opstart van onze digitale poli: overal denken we over mee."
Zijn persoonlijke missie? Het taboe doorbreken dat er nog altijd is als het gaat om psychische problemen. "Ik weet als geen ander hoe lastig het is om hier openlijk over te praten. Maar juist door dat wél te doen, wordt het steeds gemakkelijker. Met dit verhaal wil ik laten zien dat je er niet alleen voor staat. Klop aan voor hulp. Die eerste, kleine stap is bij mij een megasprong geworden."
Heldere boodschap
Buiten klinkt vrolijk geblaf en kattenpootjes die aan de achterdeur krabben: Jack russel Henkie en kat Mickey willen naar binnen. "Heerlijk, die heldere boodschap zonder bijbedoelingen", lacht Dúbash. "Precies dát zouden wij als mensen ook wat vaker moeten doen."