Spring naar inhoud

Onze Cliëntenraad aan het woord

Mila:

“Ik leef mijn leven weer volop”

De agenda van Mila is een logistiek meesterwerk. Schijnbaar moeiteloos lijkt ze haar baan als docent te combineren met haar eigen schoonheidsstudio, haar marketingbureau en haar rol als moeder. Wie niet beter weet, denkt dat het geluk haar als zelfverzekerde, succesvolle jonge vrouw in de schoot valt. Maar niets is minder waar. "Ik heb er keihard voor moeten werken om te staan waar ik nu sta."

Aan de keukentafel vult Mila twee grote mokken met thee. In haar eigen kop schept ze een lepel honing. "Dat mag van mezelf", lacht ze. "Ik heb de afgelopen jaren geleerd om liever voor mezelf te zijn. Het heeft even geduurd, maar ik kan nu oprecht zeggen dat ik van mezelf houd. Ik leef mijn leven weer volop."

Keihard werken

Dat was wel eens anders. In 2019 klopt Mila bij Synaeda aan met angst- en paniekaanvallen. "Ik trok het echt niet meer", vat ze haar situatie kort samen. "Ik werd heel beschermend naar de mensen om me heen en steeds vaker kwamen er herinneringen aan vroeger naar boven, die me in de weg stonden tijdens mijn dagelijkse dingen. Kort gezegd was ik volledig de balans in mijn leven kwijt."

Om haar herinneringen een plek te geven, start Mila met haar EMDR-behandeling. "Dat was echt heftig", knikt ze. "Je gaat terug naar je trauma's, tot op detailniveau." Daarnaast volgt ze groepssessies en creatieve therapie om haar herinneringen te verwerken. "Dat was keihard werken, maar het heeft me wel gebracht waar ik nu ben", knikt ze trots. 

Frisse ondernemersblik

Terugkijkend op haar behandeling had Mila zich geen betere ondersteuning kunnen wensen. "Synaeda heeft me ontzettend goed ontvangen en begeleid. Dat was voor mij ook de reden om gelijk ‘ja’ te zeggen toen mijn behandelend arts me vroeg of ik in de Cliëntenraad van Synaeda plaats wilde nemen. Ik gun iedereen zo'n traject. Als ik daar ook maar een beetje bij kan helpen, doe ik dat graag."

Als ondernemer kijkt Mila met een frisse blik naar de organisatie en gaat ze op zoek naar nieuwe kansen. "Ik denk mee over hoe Synaeda haar dienstverlening verder kan uitbreiden. Eén van de groeikansen is digitale hulpverlening. Ik denk na over een eigen Synaeda-app waarmee we jongeren kunnen ondersteunen. En het lijkt me gaaf om inloopspreekuren te organiseren voor oudere mensen op onze locaties. Daar kunnen we dan als Cliëntenraad vragen beantwoorden en onze verhalen delen."

“Het helpt om je verhaal te delen”

Licht aan het einde

Lange tijd hield Mila haar verhaal voor zichzelf. "Daardoor snapten mensen niets van mijn gedrag", beseft ze nu. "Sinds ik er open en eerlijk over vertel, merk ik dat mensen om me heen veel meer begrip hebben. Het helpt dus zeker om je verhaal te delen. Je hoeft het niet aan de grote klok te hangen, maar al zijn het maar een aantal mensen om je heen die je vertrouwt. Dat scheelt al enorm."

Als er één ding is dat Mila de afgelopen jaren heeft geleerd, dan is het wel dat er altijd licht is aan het einde van de tunnel. "Het probleem is alleen dat je geen idee hebt hoe lang die tunnel is", knipoogt ze. "Maar dat ontdek je ook niet door te blijven staan waar je staat. Daarvoor moet je die eerste stap zetten. Doodeng. Maar geloof mij: het is het meer dan waard."