Spring naar inhoud

Loopgroep / runningtherapie

Op alle locaties m.u.v. Dokkum

Voelt u zich moe, lusteloos, somber en komt u weinig meer in beweging? Dan is de loopgroep iets voor u. In beweging komen gaat u helpen bij uw herstel.

Wetenschappelijk onderzoek laat overduidelijk zien dat regelmatig bewegen goed is voor lichaam en geest. Bewegen verbetert de conditie en vergroot het zelfvertrouwen. Ook wanneer u moeite heeft met ontspannen kan bewegen u helpen om juist meer rust te vinden. 

Doelen

Bij de loopgroep werken we met korte termijn-doelstellingen en lange termijn-doelstellingen.

De korte termijn-doelstellingen van de loopgroep zijn:

  • het verminderen van onzekerheid en het opdoen van succeservaringen
  • bewuster worden van lichaamssignalen, gevoelens en emoties
  • aanleren van het juiste looptempo
  • grenzen aanvoelen en aangeven
  • inplannen van beweging en activiteiten in de weekagenda 


De lange termijn-doelstellingen zijn: 

  • het verminderen van depressieve- angst- en/ of paniekgevoelens
  • het verbeteren van fysieke prestaties en vaardigheden
  • vergroten van zelfvertrouwen en zelfwaardering
  • een actieve (en gezonde) leefstijl ontwikkelen waardoor u zich fitter voelt en beter slaapt.
  • Daarnaast zorgt de loopgroep voor afleiding en sociale interactie.

Voordelen

Bewegen heeft voordelen bij elke psychische klacht. Door te bewegen, functioneren uw hersenen beter. Maar het omgekeerde geldt dus ook: door een tekort aan beweging, kunnen er psychische klachten ontstaan.

Ervaring met hardlopen niet nodig

Ervaring met bewegen, lange wandelingen of zelfs hardlopen is niet noodzakelijk, u leert om in uw eigen tempo regelmatig te gaan lopen. Tijdens het lopen staat de ervaring centraal, niet de prestatie. Belangrijk is dat u ontspannen en met plezier kunt lopen.

Hoe werkt het dan precies?

Tijdens bewegen komen de stoffen endorfine en serotonine vrij in het lichaam. Deze stoffen geven u een prettig en ontspannen gevoel. Het lopen helpt ook, omdat u merkt dat u iets doet dat goed voor u is. U merkt al snel dat het lopen steeds beter gaat. Hierdoor bereikt u iets om trots op te zijn, dit verbetert uw zelfvertrouwen. 

Opbouw loopgroep

Een sessie met de loopgroep duurt 90 minuten. Hierbij worden ademhalingsoefeningen afgewisseld met wandelen en rustig joggen. De sessies worden aangepast aan ieders eigen niveau. De loopgroep is een doorlopende groep, op ieder moment kunnen er deelnemers in- en uitstromen. 

Wanneer u deelneemt aan de loopgroep dan verschijnt u omgekleed (sportkleding en schoenen waarop u kunt joggen) bij uw Synaeda-locatie.

Trainer / therapeut

De loopgroep wordt gegeven door een psychomotorisch therapeut. 

Andere groepsbehandelingen

Groep - Aandachtgerichte cognitieve gedragstherapie

Lees meer

Groep - Denk in balans

Lees meer

Groep - Denk je sterk

Lees meer

Groep - Signaleringsgroep

Lees meer

Groep - Sterk wisselende emoties

Lees meer

Groep - Toon je sterk

Lees meer